Thursday 14 November 2013

:: Sindiran Dalam Teguran::





Ada ketika seseorang cukup sensitif dengan teguran secara terus. Tidak kurang pula mereka yang tidak suka ditegur secara sindiran. Bagaimanakah cara teguran yang baik?. Penulis ketika menulis entry ini seringkali melihat penceramah-penceramah di surau, masjid dan ditempat-tempat umum bercakap. Mereka mempunyai kebolehan dalam menyampaikan teguran mengikut cara masing-masing. Jika dilihat dengan lebih tajam, sebenarnya teguran ini harus diterima dalam bentuk yang pelbagai. 

Ini kerana penulis melihat sikap individu muslim pada hari ini cukup berbeza dalam memberi respon dan pandangan pada isu-isu tertentu. Sebagai contoh jika isu itu melibatkan diri individu itu sendiri, apabila ditegur kerana tidak menunaikan solat, maka dia tidak akan ambil kisah. Bahkan lebih buruk jika dibalas dengan perkataan maki hamun. Menafikan hak orang lain menegur. Ini jika terkena batang hidung sendiri.

Akan tetapi apabila masjid umat Islam digunakan untuk agama lain beribadah secara salah, lantas mereka ini lantang bersuara mengatakan masjid hak orang Islam sahaja. Bukanlah penulis katakan bahawa mempertahankan hak umat Islam itu salah,bahkan ianya wajib kerana hak orang Islam. Tetapi bukankah hal itu terjadi (agama lain menggunakan masjid) untuk beribadah adalah disebabkan kecuaian umat Islam sendiri tidak pergi solat berjamaah?. 

Nah! Kita yang membiarkan masjid kosong, mengapa pula dimarahi agama lain jika mereka gunakan. Ini satu contoh yang penulis ingin sampaikan. Beriya-iya menjadi penyelamat masjid, tetapi langsung tidak pernah jejakkan kaki ke masjid. Inilah asas yang patut dikira mengapa teguran itu harus di pelbagaikan. Mereka yang faham akan terima, mereka yang tidak akan terus menolak dengan keras.

Benar kata nabi  saw yang bermaksud : " Sesiapa yang pergi berburu akan jadi lalai, sesiapa yang rajin mengunjungi pemerintah akan terkena fitnah, sesiapa yang tinggal dalam ceruk-ceruk kampung dan tidak pernah keluar, maka otaknya akan menjadi beku". Semoga Allah mengampunkan kita semua.

No comments: