Thursday 7 January 2010

Belajar Menghormati Pandangan Ulama






Setelah berehat sebentar beberapa hari yang lalu, penulis cuba untuk memikirkan cara yang terbaik untuk menyusun perkataan dalam penulisan blog kali ini. Penulis sudah memerhatikan sejak sekian lama bahawa penyelesaian terhadap hal-hal berkaitan dengan pendapat ulama seharusnya diluahkan dengan cara yang amat teliti. Setiap ulama yang memberi pendapat bukanlah didasari dengan emosi dan hawa nafsu. Bahkan mereka mempunyai hujah ilmiah yang dipegang dan diamalkan. Sikap berhati-hati dan wara' dalam memberikan jawapan kepada setiap masalah merupakan perkara yang wajar dicontohi oleh masyarakat hari ini.

Setiap pandangan yang dilontarkan oleh ulama pastinya akan diiringi hujah dari petikan ayat al-quran dan hadis. Kemudian barulah kesimpulan itu dibuat berdasarkan hujah-hujah tersebut. Akan tetapi pandangan itu kadang-kadang tidak dipersetujui oleh sebahagian ulama yang lain. Maka ulama yang tidak bersetuju juga mengeluarkan pandangannya yang bersandarkan dalil al-quran serta hadis. Kemudian mereka memberikan kesimpulan dari hujah tersebut.

Apabila perbezaan pendapat ulama ini ditimbulkan dalam konteks masyarakat yang mana sebahagian besar tidak memahami erti khilaf, maka kekeliruan untuk memilih pandangan akan berlaku. Disebabkan keadaan ini, masing-masing berusaha mempertahankan pandangan yang dirasakan betul. Lalu wujudnya pertikaian dan perbalahan diantara menerima pandangan itu dan ini. Masing-masing akan menyalahi satu sama lain. Walhal ulama yang memberikan pandangan itu tidak pula menyalahkan ulama yang lain. Bahkan perbezaan diantara mereka adalah suatu rahmat yang harus diakui.


Ustaz dan ulama muda.


Golongan agamawan cukup ramai di negara Malaysia. Kemunculan ustaz dan ulama muda memenuhi ruang-ruang masyarakat untuk menyampaikan ilmu sangat dibanggakan. Mereka mampu membimbing dan memandu masyarakat agar meyakini setiap apa yang telah diajarkan oleh Islam kepada mereka. Barangkali sedikit perkara yang harus diteliti oleh setiap ustaz dan ulama muda ini. Mereka seharusnya belajar bagaimana untuk memahamkan masyarakat dan diri mereka sendiri tentang adab-adab ketika berlakunya perbezaan pendapat. Baca artikel dibawah ini..

http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=News&file=article&sid=1630

Setelah pembaca meneliti sebaik-baiknya, mungkin itu kata-kata 'ikhlas' seorang ustaz muda terhadap Dato Harun Din. Kemudian dibelakangnya ada rakan yang menyokong kata-kata ustaz muda tersebut. Bukankah dengan hal demikian akan menimbulkan fitnah ditengah-tengah masyarakat?. Bersangka buruk dengan ulama sangat merbahaya. Sekiranya kata-kata ustaz muda tersebut di 'copy paste' atau diguna pakai oleh orang lain, lihatlah betapa dosanya akan ditanggung. Sekiranya ustaz tersebut merujuk terus kepada Dato Harun Din, mungkin hal ini dapat diselesaikan secara baik.

Penulis teringat kata-kata Dato Ismail kamus, "Sekiranya ulama membuat kejahatan, tetapi tidak diketahui oleh orang lain maka ia akan merugikan diri sendiri. Akan tetapi sekiranya kejahatan itu diketahui orang, maka ia akan merugikan diri sendiri dan orang lain". Sebaiknya ustaz dan ulama muda harus belajar dari ulama tua yang bersikap tenang ketika mengutarakan sesuatu pendapat. Belajarlah menghormati pandangan ulama!.


Individu dan Profesional

Masalah agama bukan sahaja dikelilingi oleh pendapat ulama, bahkan golongan profesional juga tidak ketinggalan memberi pandangan. Mereka juga mempunyai hujah-hujah kukuh yang boleh dilihat sebagai pandangan intelektual yang hebat. Bahan rujukan seperti buku,jurnal dan maklumat internet digunakan bagi menguatkan alasan dan pandangan. Ada ketika ia diterima dan kadang-kadang ditolak. Apa yang penting bukan masanya untuk memenangkan pendapatnya dan menyalahkan semua pendapat yang lain.

Penulis akui, dalam sesuatu hal pandangan mereka haruslah diambil berat berdasarkan kepakaran dan kebolehan didalam bidang yang mereka ceburi. Akan tetapi dalam hal agama, mungkin terdapat beberapa hal yang tidak harus dilontarkan secara umum demi menjaga kepentingan agama Islam itu sendiri. Biasanya hal tersebut memerlukan hasil perbincangan dikalangan para alim ulama secara mendalam. Walau bagaimanapun, pandangan secara peribadi tetap harus dihormati oleh semua pihak.

Sekiranya kita cermat dan teliti dalam menangani hal perbezaan pendapat, maka tidak perlu kita menimbulkan perasaan sangka buruk terhadap sesiapa pun. Anggaplah setiap pandangan itu sebagai suatu rahmat dan hikmah demi kepentingan bersama.






No comments: