Thursday 22 May 2008

Politik Catur Dan Tikam Belakang

Realiti politik hari ini bukan sahaja mampu menyedarkan masyarakat bandar . Malahan masyarakat kampung yang kadang-kadang dianggap buta politik dan kepimpinan juga telah sedar tentang kesan politik terhadap mereka. Tahap pemikiran yang dibantu oleh berbagai sumber maklumat mula mengubah pandangan mereka terhadap politik.

Maka berbagai-bagai tafsiran dan presepsi yang keluar dari akal fikiran mereka. Ungkapan "Penipu !, Pengkhianat!, Perasuah !" adalah senjata lidah yang sentiasa dilaung-laungkan. Kerisauan tentang politik tanah air menjadi tajuk utama bukan sahaja didada akhbar, bahkan sehingga menjadi perbualan di warung-warung kopi. Berhabis jam di warung kopi hanya kerana politik.


Perbezaan pandangan politik terkadang-kadang menimbulkan rasa tidak puas hati diantara satu sama lain. Padahal sebenarnya bukan mereka yang patut menjadi jaguhan gelanggang. Tuding menuding mencari kesalahan adalah kebiasaan yang harus dilakukan. Semuanya kerana politik. Walaubagaimanapun, pemimpin yang berpolitik adalah jaguh sebenar. Mereka diangkat dan dijulang kerana mempertahankan wadah perjuangan parti mereka.








Catur

Politik umpama medan permainan catur.Permainan yang menduga kekuatan akal dan berimaginasi tinggi. Tiap- tiap gerak dan langkah berfungsi sebagai 2 perkara. Serangan dan pertahanan yang harus dijaga serta dikawal dengan barhati-hati. Kesilapan dalam menggerakkan langkah pasukan akan membawa padah. Ini kerana setiap tentera mempunyai kelebihan tersendiri.

Raja pula hanya berdiam diri sehinggalah apabila nyawanya mula diancam, raja harus bertindak sama ada melarikan diri atau berlindung dibelakang pasukan tenteranya. Sangat kasihan memperlihatkan raja yang seperti cacing kepanasan. Mencari perlindungan dek kerana kesilapan dalam mengerakkan tenteranya sendiri.

Sehingga disaat genting, raja tidak mampu lagi dapat dilindungi dan akhirnya tumpas kepada pasukan lawan. Inilah politik catur yang boleh dikatakan politik sebenar. Sekali membuat kesilapan, pasti pihak lawan akan mengambil kesempatan diatas kesilapan itu. Belum lagi termasuk politik tikam belakang ( stabbed back ) .

Pada permulaan permainan, knight ingin melindungi raja kerana hampir kalah. Akan tetapi, knight mempunyai kelebihan yang besar dalam permainan itu. Maka bishop yang selalu menjadi mangsa. Walhal raja yang menentukan segala-galanya. Sekiranya raja tumbang, knight juga tidak berguna lagi. Semua ini adalah aturan politik catur yang dirancang teliti untuk memperolehi kemenangan yang mudah. Lalu ia menjadikan taktik seperti ini amat popular dikalangan ahli politik.

Sekiranya hari ini ada ahli politik yang ingin bermain cara politik yang sama,ia akan merugikan jaguh-jaguh bawahan tadi. Baru hendak menentang,pendokongnya pula yang lari. Maka tidak ada gunanya politik sekiranya ia tidak bersandarkan pada niat yang betul. Jaguh -jaguh bawahan pula jangan menjadi "lebih sudu dari kuah". Mengaku berjuang dalam politik, tetapi memasang niat untuk mengaut kepentingan sendiri.

No comments: