Friday 15 November 2013

:: Hijrah Daripada Kepalsuan Kepada Kebenaran::




         Tahun 1434 telah meninggalkan kita dengan penuh cabaran dan dugaan. Ujian sebagai hamba yang taat kepada Allah swt tidak terhenti setakat itu. Peningkatan ibadah seharian seharusnya menjadi lebih dari tahun yang terdahulu. Semua daripada kalangan kita benar-benar memahami erti hijrah yang sebenar. Hijrah yang berlaku kepada Rasulullah saw bersama para sahabat adalah simbolik utama kepada penghijrahan sebenar. Simboliknya ialah bagaimana kita sepatutnya taat kepada perintah Allah dalam setiap suruhan dan larangan. Inilah hijrah sebenar.

       Penulis gembira kerana masyarakat kita hadir mendengar majlis ilmu-ilmu di masjid sempena kedatangan maal hijrah. Apatah lagi ianya adalah majlis rasmi sempena kedatangan hari-hari sejarah didalam Islam. Akan tetapi, pertanyaan yang harus kita sama-sama fikirkan jawapannya, adakah cukup hadir pada majlis-majlis tertentu sedangkan galakkkan kita untuk sama-sama solat berjemaah adalah setiap hari. Bahkan majlis ilmu biasa diadakan selepas solat maghrib.

      Bagaimana cara kita faham cara pengamalan didalam ibadat seharian bukan semata-mata kerana sempena itu dan ini. Tetapi lebih utama ialah mengekali setiap ibadah yang dilaksanakan setiap hari. Jangan pula ada yang berhujah, "kurang-kurang saya dah buat sikit dah, orang lain tak buat langsung", kerana ini hanya alasan orang yang melepaskan batuk ditangga. Bahkan dianggap tertipu dengan ibadah yang sedikit.

     Melihatkan apa yang telah berlaku, jika penghijrahan cara berfikir ini tidak berlaku, maka selama-lamanya masyarakat kita tidak akan faham apa-apa tentang agama. Beribadah dalam keadaan jahil amat merbahaya bagi individu muslim yang tidak berilmu. Semoga Allah memberi kefahaman agama yang baik kepada kita semua.

No comments: