Saturday 16 November 2013

::Imam Yang Di Benci Makmum::




                         Penulis seringkali mendapat respon yang pelbagai dari masyarakat tentang fungsi sesebuah masjid. Ada sebahagian dari kalangan jemaah yang cukup memuji pengurusan yang menguruskan masjid dengan teratur dan sempurna. Tidak kurang juga yang kuat mengadu tentang masalah pengurusan dan ahli jawatankuasa yang tidak menjalankan tugas dengan lebih bertanggungjawab. Hal ini menjadikan pengurusan masjid terabai dan hak-hak bagi masjid juga tidak terjaga.

                    Sebahagian dari jemaah pernah mengadu tentang perihal imam yang bermasalah. Bukan masalah dari segi akhlak atau sosialnya, tetapi masalah dari segi kelayakan menjadi imam. Ini kerana ada jemaah yang dapat menghidu beberapa kesalahan imam didalam bacaan sembahyang. Bagi para jemaah yang bersolat sudah tentu mereka melihat hal ini sangat besar. Bahkan mereka pula ragu-ragu hendak solat di belakang imam. 

Sekiranya imam itu orang yang mempunyai ilmu, nescaya dia akan memahami keadaan itu dan dengan sukarela berundur menjadi imam dan memberi laluan kepada orang lain. Perlu diingat, dosa solat makmum akan ditanggung imam. Justeru wahai para imam! Berlapanglah dada apabila menerima teguran.

             Masalah juga berlaku apabila makmum mengadu imam selalu membaca surah yang sama. Di ulang setiap hari surah yang sama, seperti tidak ada surah yang lain. Lalu ada yang membawa diri pergi ke masjid yang lain untuk solat jemaah di sana. Inilah kesilapan dalam memahami solat.

         Perlu dingat bahawa imam adalah kuasa terbesar didalam solat. Sesiapa pun yang datang hadir solat, sama ada yang berjawatan besar atau berpangkat tinggi tetap wajib mengikuti arahan imam. Didalam bacaan surah pula, tidak terhad para imam untuk membaca surah-surah tertentu. Bahkan di bolehkan setiap rakaat membaca surah Al-Ikhlas. Hal ini kerana kehebatan surah Al-Ikhlas itu sendiri.

          Apatah dengan imam-imam yng lain yang mungkin pembacaan surahnya agak perlahan tetapi bacaanya tepat dengan hukum tajwid. Apabila jemaah hendak mengkritik imam, berhati-hatilah agar kita tidak menghukum secara salah. Jika peristiwa pertama makmum benci dengan imam kerana kebenarannya terletak pada jemaah silakan. Tetapi jika kebenaranya ada pada imam, maka berhati-hatilah dengan fitnah yang disampaikan oleh mulut kita sendiri. Semoga kita dihormati oleh semua orang. Amin..

No comments: