Wednesday 18 November 2009

Menjadi Pemerhati Terbaik




Kesibukkan selama 2 minggu dengan pelbagai tugasan menjadi halangan bagi penulis untuk menulis tentang isu-isu terbaru kupasan terkini. Walaubagaimanapun penulis akan tetap terus menulis demi menjaga disiplin sekiranya ingin berkecimpung didalam dunia penulisan. Penulis teringat kata-kata seorang editorial akhbar terkenal iaitu subki latiff. Beliau menekankan peri pentingnya sebagai seorang penulis akan disiplin yang ketat. Jika mahu terus menulis, pastikan kita sentiasa menepati tugasan yang diberikan. Mungkin itu ramuan yang benar-benar mujarab.

Menjadi penulis blog seperti mata-mata pemerhati yang meneliti dan mengkaji setiap apa yang didengar, dilihat dan dialami sendiri. Bagi seorang penulis, setiap pemerhatian adalah sesuatu yang berharga perlu disimpan sebagai suatu lipatan sejarah yang boleh diingati. Penilaian yang terbaik selalunya datang dari penulisan yang serba matang. Kemudian ia terus menghabiskan setiap episod penulisan demi mencapai kepuasan dalam pemerhatian tersebut.

Jika kita meneliti bahawa setiap penulis blog yang mahir bukanlah semudahnya mencari idea penulisan dan terus membentangkan setiap pemerhatian yang dikaji. Fakta dan sumber hendaklah diambil dari bahan-bahan yang tepat dan betul. Akan tetapi mungkin terdapat sesetengah penulis blog yang terlalu ingin cepat 'naik' dan 'popular' menyebabkan segala fakta yang ditulis mengundang kontroversi yang hebat. Paling tidak akan ada respon pembaca yang akan mengkritik setiap hasil tulisan tersebut.

Displin dalam setiap hasil penulisan blog hendaklah diambil kira. Apabila terlalu bermudah-mudah dalam menulis sesuatu perkara, tidak mustahil akan mengundang pelbagai respon negatif yang tidak diinginkan. Menjadi penulis blog bukanlah bertujuan untuk menambahkan dosa, akan tetapi penulisan adalah sebuah pandangan dari sisi kacamata penulis itu sendiri. Soal amanah atau tidak, ia terletak didalam tangan penulis itu sendiri. Akan tetapi, menulis fakta berunsurkan fitnah bukanlah cara yang terbaik untuk menarik pembaca ke penulisan sesebuah blog. Ia seolah-olah mahu mencari permusuhan yang nyata.

No comments: