Saturday 5 December 2009

::TV, Drama dan Artis Melayu::



bahagian 1....

Kesibukkan dengan kerja harian menyebabkan penulisan bertangguh sejak sekian lama. Walau bagaimanapun, penulis berusaha untuk terus mempersembahkan hasil pandangan yang boleh dicoretkan untuk tatapan pembaca semua. Mudah-mudahan ilham dan kelebihan berkarya yang dikurniakan oleh Allah SWT ini dapat digunakan untuk mempertahankan kesucian Islam. Sebenarnya sesiapa juga boleh dan mampu untuk memberikan pandangan dalam sesuatu hal yang berkaitan dengan umat Islam. Mungkin ada rakan-rakan pembaca lebih selesa dengan cara dan kaedah yang lain.

Media elektronik terutamanya televisyen merupakan aset yang paling berharga didalam sesebuah rumah. Melaluinya segala maklumat dan penyampaian berita semasa dapat dilihat dengan lebih pantas dan jelas. Berbagai syarikat penerbitan siaran pula berlumba-lumba menarik minat masyarakat bagi memenuhi rating setiap rancangan yang diterbitkan oleh mereka. Penggunaan tagline yang berkesan seperti "berita terkini hiburan sensasi", "Duniamu TV3", "Saluran Infotainmen Anda" dan lain-lain lagi mampu menarik minat mereka untuk terus setia duduk dihadapan televisyen.

Setiap rancangan yang hendak diterbitkan biasanya mengikut masa 24 jam sehari. Tidak kurang juga ada stesen yang menghadkan waktu penyiaran sehingga jam yang ditetapkan. Itu sesuatu perkara yang positif demi mengelakkan berlakunya sindrom tidak tidur malam. Lebih buruk lagi mungkin akan terkena penyakit "Insomnia". Penulis merasakan penyusunan rancangan ini seharusnya mengambil berat soal kepentingan umat Islam. Masyarakat mengetahui apa-apa sahaja rancangan yang bakal akan ditayangkan. Bahkan anak-anak kecil juga mengetahui bila waktu siaran untuk rancangan kartun mereka akan berlangsung.

Waktu solat biasanya ibubapa akan melarang anak mereka menonton televisyen. Lebih-lebih lagi waktu maghrib dimana selepas bersolat, mereka disuruh membaca Al-quran beberapa muka surat dan selepas itu barulah boleh menonton semula. Ada juga keluarga yang benar-benar mendisplinkan anak mereka dengan membawa ke masjid setiap hari 5 waktu solat. Ibu bapa sebegini sebenarnya sudah faham dan 'masak' dengan perkara yang bakal berlaku sekiranya anak mereka hanya berminat menonton televisyen.

Dalam proses menyampaikan maklumat, televisyen memberi pengaruh yang besar terhadap keberkesanan minda masyarakat. Setiap paparan rancangan sedikit sebanyak akan 'dilakonkan' atau 'dipertuturkan' semula oleh mereka. Hasilnya akan tergambarlah apa yang positif dan negatif kesan dari paparan tersebut. Justeru berhati-hatilah dengan rangsangan dan kecenderungan yang ditimbulkan, kelak ia hanya akan menjadi fitnah di mata agama Islam. Mungkin ini yang dikatakan sebahagian orang-orang tua sambil mengeluh, "Ni lah dia, tv melayu".

bersambung...



No comments: