Friday 11 December 2009

::TV, Drama dan Artis Melayu::


bahagian 2

Lambakkan drama pada hari ini mencetuskan satu fenomena pengetahuan umum yang boleh dilihat didalam masyarakat. Rantaian cerita sedih, percintaan dan dunia korporat menjadi kebiasaan dalam sudut jalan cerita sesebuah drama. Garapan yang berkesan dari seorang pengarah yang hebat menjadikan drama tersebut berjaya mengganggu emosi dan psikologi penonton. Tidak mustahil, sebahagian penonton menganggap perwatakan pelakon yang dibawa didalam drama adalah sama dengan perwatakan realiti kehidupan mereka.

Seorang pengarah yang mahir dan cekap sudah pastinya ingin membawa sesuatu kelainan dalam setiap drama yang ingin diterbitkan. Ini kerana setiap masa penonton mahukan sesuatu yang lebih menarik dan mencabar. Justeru ada pengarah dan penerbit menghasilkan sebuah drama mengikut selera masyarakat pada hari ini. Permintaan terhadap sesuatu drama itu dapat dilihat melalui rating jumlah penonton selepas ia ditayangkan. Oleh itu, masih ada lagi drama yang melalui proses ulang tayang di televisyen. Ini kerana ia adalah permintaan masyarakat itu sendiri.

Penulis pernah mendengar dari kalangan rakan-rakan yang menonton drama melayu ini. Mereka sendiri sudah berani membuat andaian apakah pengakhiran sebuah drama yang mereka sedang tonton. Mereka mampu untuk menceritakan bahawa jalan cerita ini sama dengan drama begitu dan begini. Lalu apabila pengakhiran itu seperti mana yang dijangka, mereka sebut, "Inilah cerita melayu, dah tau dah endingnya". Bukankah itu sudah menjadi pengetahuan umum masyarakat?. Malahan lagu tema bagi sesebuah drama mampu dihafal dengan lancar.

Pengarah dan penerbit seharusnya tidak tertumpu dengan selera masyarakat sahaja. Mungkin ada elemen-elemen yang membawa unsur tidak baik harus dijauhkan daripada menjadi sebuah jalan cerita. Walaupun ada yang berpendapat bahawa jalan cerita adalah realiti dari apa yang berlaku dihadapan mata, akan tetapi masyarakat mempunyai berbagai lapisan usia dan peringkat. Ini memudahkan pengaruh jalan cerita masuk menjalar didalam pemikiran masyarakat khususnya para remaja yang mempunyai masa hadapan yang cerah. Mungkin pertimbangan kadang-kadang memberi respon yang positif. Akan tetapi ada juga yang menerima ia sebagai pertimbangan yang negatif.

bersambung...

No comments: