Saturday 6 February 2010

"Kalah Membeli Menang Memakai"




Tajuk diatas barangkali pernah mengingatkan pembaca semua kepada sebuah iklan sabun pencuci baju ditelevisyen suatu masa dahulu. Tagline yang sangat meyakinkan pengguna bahawa biarpun mahal berbelanja akan tetapi manfaat dan kepuasan dari membeli itu dapat dirasai. Apa yang penting adalah kualiti terhadap barang itu sendiri.

Pagi tadi ketika penulis berkunjung ke pameran buku antarabangsa Mesir kali ke-24, menyaksikan betapa ramai pengunjung sama ada dari penduduk tempatan mahupun warganegara asing yang sanggup berasak-asak untuk memenuhi keinginan masing-masing. Warganegara asing khususnya para mahasiswa yang menuntut ilmu dibumi Mesir juga tidak ketinggalan sambil mengendong troli khusus untuk mengangkut kitab-kitab mereka ( confirm yang bawak troli ni beli banyak ) . Seperti tahun lalu, kebanyakan syarikat-syarikat penerbitan masih tetap menyewa tempat yang sama. Ini memudahkan pengunjung yang sudah biasa membeli buku-buku dari syarikat mereka.

Pada tahun ini, harga kebanyakan kitab-kitab naik dan penulis sendiri terdengar rungutan dari beberapa mahasiswa yang mengakui sukar untuk membuat pilihan ketika membeli. Pada pendapat mereka, sekiranya dengan budget kewangan mereka yang ada tidak mampu untuk membeli semua kitab yang ingin dimiliki, mereka akan merasa rugi. Apatah lagi untuk menunggu tahun hadapan, sudah tentu harga akan terus naik. Bagi penulis sendiri, hakikat yang harus diterima ialah kenaikan segala jenis kos yang melibatkan syarikat penerbitan itu sendiri. Tidak dapat dinafikan sekiranya syarikat terus mengekalkan harga yang sama, maka dengan sendirinya syarikat itu akan mengalami kerugian.

Bagi mereka yang tahu erti kepuasan dalam membeli, sudah tentu mereka bijak untuk menilai kitab apakah yang paling penting untuk mereka miliki selari dengan perbelanjaan yang mereka peruntukkan. Sebenarnya kita tidak boleh mengikut cara orang lain membeli. Apa yang penting ialah tujuan kita membeli kitab itu dan kepentingan penggunaanya pada ketika itu. Sekiranya kita hanya ingin membeli kitab untuk menjadi bahan rujukan ketika berada di Malaysia, adalah lebih baik ia dibuat ketika kita berada di tahun akhir kuliah. Ia sedikit sebanyak membantu supaya perbelanjaan yang kita ada dapat menjamin kepuasan ketika membeli kitab-kitab tersebut.

Masalah yang berlaku apabila kita terlalu ghairah berbelanja besar sehingga tidak memikirkan kesan terhadap kewangan tersebut. Mungkin ada sedikit sindrom yang mana suka melihat orang lain membeli banyak kitab, lalu kita juga mahu seperti itu. Menjadi perkara yang mustahil sekiranya kita ingin berbelanja diluar kemampuan kita sendiri. Justeru rancanglah dengan sebaik mungkin perbelanjaan tersebut supaya setiap pembelian itu membawa manfaat yang besar kepada diri kita sendiri.

No comments: