Monday 7 September 2009

Merencana Budaya Membaca Di Malaysia

Bahagian 1

Kedapatan amalan pembacaan bahan-bahan cetak di Malaysia sangat menggalakan. Jika kita memahami bahawa amalan pembacaan masyarakat di Malaysia bukanlah sesuatu ditahap yang membimbangkan. Kita harus akui hakikat bahawa sebenarnya rakyat Malaysia minat membaca, akan tetapi mungkin bahan bacaan itu yang menjadi pemilihan setiap golongan-golongan yang tertentu. Boleh dibuat suatu kesimpulan bahawa pemilihan pembacaan itu hanya disesuaikan mengikut jantina, umur dan kecenderungan minat genre bacaan.

Lambakan bahan bacaan seperti akhbar, majalah, novel dan sebagainya memberi ruang ilmiah cukup besar kepada rakyat Malaysia yang minat membaca. Soalnya sekarang pemilihan bahan bacaan itu sendiri bergantung kepada 3 faktor diatas tadi. Mungkin sasaran yang penulis maksudkan ini tidak semuanya tepat. Akan tetapi kebarangkalian itu mungkin sedikit sebanyak ada seperti yang dianggap oleh penulis sendiri.





Secara jantina, bahan bacaan yang dipilih lelaki tertumpu kepada genre pendidikan,motivasi, lawak jenaka,aksi, fantasi dan agama. Pemilihan majalah terhadap genre-genre ini terlalu banyak dipasaran dan mampu dimiliki dengan harga yang berpatutan. Karya seperti "Pemimpin 360 darjah" adalah contoh karya motivasi pilihan yang wajar dimiliki. Penulis beranggapan karya-karya motivasi adalah hasil pengalaman, pembacaan dan kaji selidik yang dibuat oleh penulis itu sendiri.

Apo? dan ujang adalah contoh majalah lawak jenaka yang menjadi pilihan lelaki sebagai bahan bacaan ringan dan menghiburkan. Kedua-dua majalah gergasi pilihan ini diterbitkan oleh MOY publication sdn.bhd . Lakaran lukisan dan cara penyampaian lawak itu sebenarnya mendorong peminat terus meyimpan koleksi majalah ini dirumah. Hakikatnya untuk mencari idea menghasilkan lawak jenaka yang baik bukan semudah yang disangka. Mungkin dengan keluaran yang ada dipasaran sekarang ini sangat berkualiti, menyebabkan pembaca majalah ini tidak boleh berhenti ketawa. Haha! cam kambing!.

Pedang Setiawan, Juara Wira , Raja Rimba adalah contoh karya
aksi yang memaparkan seni pertahanan diri. Penulis dan Pelukis seperti Ma Wing Shing, Tony Leung adalah orang yang bertanggungjawab terhadap penghasilan majalah ini. Jangan terkejut jika di Malaysia orang lelaki juga sanggup menghabiskan wang dengan menyimpan komik aksi seperti ini. Manakan tidak, majalah ini hanya terbit seminggu sekali dengan harga yang cukup murah iaitu Rm3.50. Walaupun karya ini adalah hasil fantasi penulis dan pelukis, akan tetapi dengan jalan cerita yang menarik dan kuasa-kuasa yang mengarut, ia menjadi kegilaan ramai.

Lord Of The Ring dan Harry Potter adalah bahan bacaan fantasi yang juga menjadi salah satu pilihan pembaca lelaki. Imiginasi dan daya fikir yang tinggi menyebabkan lelaki selalu ingin berjaya kehadapan. Perasan atau tidak karya daripada barat ini sebenarnya banyak mengajak kita berfikir tentang sesuatu yang hendak disampaikan. Akan tetapi, hanya itu perkara positif yang kita boleh ambil dari karya mereka. Perkara yang lain semuanya merosakkan pemikiran dan agama kita sendiri.

Genre agama adalah salah satu pilihan utama lelaki di Malaysia. Karya "Hidup Selepas Mati" dan "La Tahzan" adalah contoh pilihan bahan bacaan yang menarik. Menyedari hakikat lelaki sebagai ketua keluarga dan rumahtangga, buku seperti "Suami Teladan Igauan Seorang Isteri" adalah pencarian buku yang terlaris. Akan tetapi keprihatinan pembaca lelaki terhadap genre ini masih kurang dan perlu digalakkan dari masa ke semasa.


Pembaca Wanita.


Penulis beranggapan bahawa pembaca wanita berani untuk memilih 4 jenis bahan bacaan. Samada ia bergenre masakan, hiburan, cinta dan agama. Begitulah hati wanita yang halus. Bahan bacaan juga bukan dari maklumat yang berat dan menyesakkan pemikiran. Dari segi jantina sahaja apakah kita sedar dan tahu ada perbezaan penerimaan bahan bacaan tersebut?. Kita jawab sendiri.

Majalah Hips,Urtv dan Mangga adalah contoh penulisan hiburan yang menggalakkan peminat wanita membeli. Hampir 100% bahan artikel yang dipaparkan hanyalah berbentuk hiburan. Sesetengah peminat yang membaca, menjadikan majalah tersebut sebagai hujah dan mula bercerita gossip ala ahli mesyuarat tingkap bersama rakan-rakannya. Maka keluarlah dalil-dalil yang dinaqal dari majalah tersebut untuk meniupkan perasaan suka atau benci kepada seseorang artis. Walhal, apa yang ditulis belum tentu semuanya benar kerana ia melibatkan maruah seseorang. Akhirnya pembaca cepat membuat kesimpulan dengan hasil penulisan tersebut.


Novel cinta adalah kisah hati dan perasaan yang harus diselami dan ketahui maksud yang tersirat. Pembaca wanita tertarik dengan genre ini kerana aplikasi cinta didalam novel terkadang berlaku dalam kehidupan realiti mereka. Tidak sempurna sekiranya penghasilan penulisan novel tidak ada watak wanita sebagai orang yang ingin dicintai. Tambahan pula jalan cerita yang sedih menambahkan rasa tersentuh hati wanita yang membacanya. Begitulah lumrah sifat wanita terhadap pautan novel-novel seperti ini.


Koleksi masakan adalah yang terpenting didalam sesebuah rumah. Bagi wanita sudah pasti mereka akan mengumpul seberapa banyak buku masakan yang terbaru demi menjaga hubungan kekeluargaan. Masakan selalunya berkaitan dengan selera yang berubah-ubah. Bagi yang belum berkahwin buku tersebut menjadi panduan dalam mempelajari selok belok masakan yang baik. Lain pula dengan wanita yang sudah bersuami, mereka memiliki buku masakan kerana ingin menjamu suami mereka dengan selera hidangan yang baru. Baru mereka akan dipuji suami. Menyimpan buku masakan umpama menyimpan harta karun. Ia boleh jadi penyelamat kepada hubungan kekeluargaan.

"Menjadi Isteri Solehah" adalah buku bergenre agama pilihan wanita yang mahu belajar melayari rumahtangga dengan bahagia. Kesempatan membaca genre agama adalah pilihan yang terbaik untuk wanita kerana mereka juga tidak mahu ketinggalan dalam memahami segenap hal berkaitan agama. Mereka mengetahui seorang wanita suatu masa akan memerlukan seorang lelaki untuk memandu mereka menjadi wanita yang baik.

Jadi apakah kita merasakan genre yang dipilih wanita begitu ringan berbanding lelaki atau lelaki memang suka kepada kesemua genre dan tidak ada sikap memilih dalam membaca?.

( bersambung.....)
saje bagi pikir dulu..










No comments: