Thursday 5 June 2008

Suara Parlimen Dan Peraturan Mesyuarat.




Perbahasan didewan rakyat menceritakan perangai-perangai YB yang amat melucukan. Kali pertama muncul dikaca televisyen, rakyat sudah tahu membuat perhitungan dan jangkaan suara-suara YB yang bakal mengegarkan dewan rakyat. Masing- masing berdiri untuk meminta peluang membahaskan ucapan titah Di Raja. Namun giliran berucap telah pun ditentukan oleh Tan Sri Pandikar Amin Mulia sebagai Yang dipertua dewan.

Perbahasan hari pertama sahaja telah menampakkan semangat YB yang baru kali pertama merasai pengalaman berbahas didewan rakyat. Penggal pertama sebagai YB seharusnya tidak mahu melepaskan peluang untuk menjadi jaguh taruhan rakyat yang mengharapkan nasib mereka terbela dibawah pemerintahan kerajaan.

Pertikaman lidah di hari pertama diantara Yang Dipertua dengan DAP-Bukit Gelugor yang juga seorang peguam, memulakan episod baru tentang pentingnya menghormati peraturan mesyuarat. Beliau mempertikaikan kewajaran seorang YB dipihak kerajaan yang tidak mengangkat tangan ketika majlis mengangkat sumpah menjadi ahli parlimen dijalankan. Riuh rendah wakil kerajaan sambil bersorak kerana Yang Dipertua membuat andaian bahawa tangan YB tersebut sakit.

Peraturan mesyuarat menjadi senjata bagi mencari kesilapan dan mempertikaikan ucapan yang dianggap melampau dan berbaur permusuhan. Ucapan yang selalunya disertai emosi bercampur geram hanyalah bertujuan untuk mencipta provokasi dan tuduhan yang tidak berasas. Lebih memburukkan apabila perbahasan dewan ditontoni semua lapisan masyarakat.Rakyat kini sudah mampu untuk menilai niat sebenar ' ayam tambatan' mereka.


Ketelanjuran kata dan tuduhan melampau mampu mendatangkan kemarahan oleh pihak lain. Justeru penggunaan peraturan mesyuarat atau lebih dikenali sebagai "Point of order" sering ditimbulkan supaya ketelanjuran itu segera ditarik balik. Seperti yang berlaku kepada YB Rembau yang menyifatkan PKR sebagai "Projek Khinzir Raksasa".

Kenyataan ini menimbulkan rasa tidak puashati dikalangan wakil pakatan rakyat. YB dari Kulim Bandar Bharu bangun dan membacakan peraturan mesyuarat tentang larangan menggunakan perkataan kurang sopan didalam dewan rakyat. Akan tetapi, YB Rembau menyatakan kenyataan itu sebagai co-accident (secara kebetulan) . Kemarahan menjadi memuncak dan akhirnya YB dari Pokok Sena pula menggelarkan PBN sebagai " Projek Babi Negara ".



Wakil rakyat sewajarnya bersedia apabila ucapan perbahasan ditingkah untuk memberi laluan pertanyaan dan penjelasan. Ruang harus diberi untuk memberikan penjelasan sekiranya kenyataan itu dianggap bohong dan tidak benar. Seperti YB Pasir Salak yang menyatakan bahawa UMNO yang mendapatkan kemerdekaan untuk tanah melayu. Akan tetapi ruang diberi kepada YB Shah Alam yang tidak bersetuju dengan kenyataan itu. Beliau seterusnya menanyakan siapakah ahli UMNO yang dipenjarakan kerana mempertahankan tanah melayu. Akan tetapi soalan itu tidak dijawab.

Seharusnya setiap wakil rakyat harus menunjukkan kredibiliti yang baik ketika menyertai perbahasan titah diraja yang lepas. Perbahasan bukan bertujuan untuk menaikkan populariti seseorang YB. Bahkan perbahasan adalah himpunan suara-suara rakyat yang mahukan keadilan, kesejahteraan dan keamanan dari pihak pemerintah.

No comments: