Thursday 24 October 2013

:: JAHILNYA KITA TENTANG AGAMA::








Apabila sebut tentang agama, ramai diantara masyarakat Islam khusus di Malaysia ini faham agama itu ialah ibadat dan tempat agama ini hanya didalam Masjid. Lalu dengan cara faham yang sempit ini menyebabkan ramai menganggap agama itu terasing daripada hal dunia. Dengan kata mudah, bila nak jadi alim duduk masjid, bila tidak, keluar dari masjid. Pemikiran semacam ini benar-benar menyesatkan, Apatah lagi kita sudah masuk tahun 2013 yang dikatakan menuju pembangunan moden.

Apakah untungnya manusia diberikan akal sedang tidak mampu mengecapi hikmah yang Allah berikan kepada mereka?. Bahkan mereka tidak pandai menggunakan akal untuk mendapat keredhaan Allah. Sangkanya bahawa umur itu semakin menurun, sedang umur semakin meningkat, masa untuk hidup juga semakin singkat. 

Sesiapa pun mengakui bahawa solat berjamaah itu perkara yang baik, akan tetapi mengapa kita tidak mampu melaksanakannya?. Kita juga mengakui sedekah itu baik, tetapi mengapa kita berat untuk menghulurkannya. Kita akui belajar agama itu baik, tetapi meninggalkannya.  Semua orang sepakat dalam perkara kebaikan tersebut tetapi mengapa gagal dalam  melakukannya?. Jawapannya kerana melaksanakan perkara-perkara yang melibatkan agama tidak nampak faedahnya di hadapan mata. Lalu dengan itu, kita berani meremehkan amalan tersebut. 

Cuba lihat satu contoh yang suka penulis berikan. Nilai RM 1, dimana tempat paling mudah kita melihat nilai ini? Jawapannya di tabung-tabung masjid. Sekarang Nilai rm50, dimana tempat paling mudah kita lihat nilainya?. Jawapannya di tempat-tempat yang memberi faedah yang nampak didepan mata seperti kedai makan, hotel, pusat membeli belah dan sebagainya. Apa pandangan kita apabila sesebuah masjid menetapkan derma hanya diterima RM50 dan keatas?. Tentu kita rasa pelik dan marah. Mengapa semua keadaan ini biasa berlaku?. 

Jawapannya kerana cara fikir yang penulis sebutkan diatas. Bila faedah nampak didepan mata rasa tidak rugi nak belanja besar. Bila faedah tidak nampak didepan mata, sayang nak belanja lebih. Itulah perangai sebahagian dari kita pada hari ini. Semoga kita faham apa itu agama. 

No comments: