Sunday 20 October 2013

::SKRIP PERTAMA ::


8 bulan menghilang. Bukan kerana putus asa dalam berkarya. Tetapi komitmen diluar kawalan. Hanya yang namanya manusia tetap ia punya kelemahan. Kali ini mahu bangun dan meneruskan misi penulisan ini walaupun jarak yang terlalu jauh meninggalkan nota yang terakhir pada februari dahulu. Walaupun penat dan hampir terlupa kepada ruang blog ini, akhirnya saya kembali juga buka dan mahu terus menulis di muka blog ini.

Kejayaan pertama menghasilkan karya sebuah skrip perjalanan yang di inspirasi melalui kisah yang berlaku di Syria. Ada juga rakyat kita yang mahu mengambil inisiatif bagi melakonkan watak-watak ini untuk dipersembahkan. Penderitaan rakyat syria sudah berlalu bertahun-tahun. Sehingga hari ini ia terus berlaku. Walau kita ada mata dan telinga, akhirnya kita pura-pura menjadi buta dan pekak kerana senang dengan kehidupan sendiri.

Inspirasi dari kisah ini akan cuba dipersembahkan didalam satu malam kesenian Islam oleh pelakon-pelakon dari Angkatan Tentera Port Dickson. Ia di jangka akan dipentaskan pada 9 Nov hadapan. Rasa tidak percaya kerana hasil pertama karya saya akan dipentaskan. Malu jika apa yang dihasilkan tidak memberi kesan kepada penonton. Peristiwa berdarah Syria bukan bahan gelak ketawa. Tetapi ia gambaran manusia yang harus di renung nasib mereka dengan hati dan perasaan yang menebal.

Harapan saya di dalam skrip yang hanya sekitar 15 muka surat ini dan dianggarkan dipentaskan selama 30 minit, dapat menitiskan air mata yang menonton. Tontonlah dengan mati hati dan fikirlah dengan mendalam. Kita bukan golongan yang hanya pentingkan diri sendiri. Tetapi ia adalah kepentingan saudara se Islam yang lain. Semoga Allah membuka cara fikir kita dengan cara Islam.

No comments: