Monday 21 October 2013

:: MENGHAYATI "IQRA' " DALAM AGAMA::


Ramai yang mengetahui dan memahami bahawa ayat yang pertama diturunkan oleh Allah swt didalam Al-Quran bermula dengan "IQRA' ". Walaupun terdapat pertanyaan yang seolah ajaib dan pelik mengapa ia dipilih sebagai yang pertama diturunkan?. Ini kerana biasanya sesuatu yang menjadi no 1 itu tentunya adalah yang terbaik atau juara atau ada kaitan dengan kemuliaan. Maksud dalam bahasa melayu bagi kalimah ini ialah "BACALAH".

Apa yang nak disampaikan dengan "BACALAH" ?. Bukankah semua orang boleh membaca?. Bukankah hanya dengan menyebut Bacalah semua orang akan faham tentang apa yang perlu di baca?. 

Rupa-rupanya ia tidak seperti yang kita faham. Ini kerana baca disini membawa 2 maksud. Maksud pertama ialah "membaca sesuatu yang bertulis". Sementara baca yang kedua ialah "membaca sesuatu yang tidak bertulis". Kalau begitu apakah beza di antara keduanya?.

Membaca sesuatu yang bertulis ialah membaca sesuatu yang kita nampak. Terutama sekali ialah membaca Al-quran dan faham akan maknanya. Sementara membaca yang tidak bertulis ialah membaca tentang kejadian ciptaan Allah swt dan segala keindahannya.

Orang yang tidak mampu membaca yang bertulis dia tidak akan mampu membaca yang tidak bertulis. Dengan erti kata yang mudah:

1. Orang yang tidak membaca Al-Quran (nampak & bertulis), dia tidak akan mampu memikirkan isi al-quran (tidak nampak & tidak bertulis).

2. Orang yang tidak menunaikan solat (nampak & bertulis), dia tidak akan mampu menghayati kesan daripada menunaikan solat ( tidak nampak &tidak bertulis ).

3. Orang yang tidak sabar dengan musibah (nampak & bertulis), dia tidak akan mampu memikirkan hikmah daripada musibah tersebut (tidak nampak & tidak bertulis).

Selamat Membaca!

No comments: