Sunday 27 October 2013

:: MANUSIA DAN KALIMAH ALLAH::





Penulis memahami bagaimana secara tiba-tiba ada diantara kita begitu peka tentang kalimah Allah yang digunakan sewenang-wenangnya oleh orang bukan Islam. Kita begitu sensitif dan terusik dengan perbuatan melampau orang bukan Islam yang merendah-rendahkan nama Allah yang khusus. Memohon untuk diletakkan nama Allah didalam bible merupakan perubatan yang tidak boleh diterima secara akal kerana perbezaan agama dan cara ibadah itu sendiri.

Mengertikah kita semua disebalik peristiwa ini, seolah-olah kita benar-benar berpe
gang dengan ajaran Islam. Akan tetapi kita yang bangkit membantah ini adakah kita telah menunaikan hak-hak Islam itu sendiri?. Mempertahankan kalimah Allah dari disalah gunakan itu wajib. Tetapi Bagaimana pula orang Islam yang mempersendakan agama Islam sendiri?. Bukankah ini juga fitnah besar yang membuka ruang kepada bukan Islam untuk menghina kita?. Ibarat pepatah, kata dulang paku serpih , mengata orang dia yang lebih. 

Penulis ingin sama-sama mengingatkan kita semua, agar lihat sama kesalahan yang kita lakukan kepada Allah. Di mana kita letak agama kita?. Mengapa rumah ibadat dikuasai oleh agama lain sedang kita yang membinanya?. Mengapa kita gagal mengimarahkannya?. Inilah fitnah akhir zaman. Mereka yang memekik marah, mereka jugalah orang yang meninggalkan sembahyang. Mereka yang terjerit serak, merekalah juga yang bertelanjang aurat. Mengapa melakukan tindakan sedang mereka juga sama seperti orang yang meremeh-remahkan kalimah Allah?.

Lihat bagaimana Allah menyedarkan manusia. Ini baru sedikit, belum lagi diuji dengan hal-hal yang lebih besar. Moga-moga kita mengambil iktibar dari apa yang telah berlaku kepada masyarakat kita hari ini.

No comments: