Wednesday 17 March 2010

:: Musibah Berlaku Kerana Kelalaian Kita ::





Penulis menerima berita dari rakan-rakan disini sedang heboh memperkatakan mengenai negara Malaysia yang dilanda kemarau. Dikala kejadian tersebut berlaku, kerajaan negeri Kelantan berusaha menganjurkan majlis solat istisqa ( Solat minta hujan ) di sebuah stadium. Di negeri-negeri lain juga turut menerima ujian yang sama. Mudah-mudahan ujian yang diturunkan oleh Allah ini membuka pemikiran umat Islam khususnya di Malaysia supaya tidak mudah menghukum ketentuan dariNya.

Bila berbicara perkara yang berkaitan dengan musibah, kita biasa menganggap bahawa itu adalah berpunca daripada kecuaian kerja yang dilakukan oleh manusia. Dalam keadaan kemarau seperti yang berlaku pada waktu ini, kebanyakan menganggap bahawa ia berlaku disebabkan faktor cuaca yang tidak menentu dan musim yang berubah-ubah. Pandangan ini mungkin timbul kerana ia bersandarkan dengan kajian akademik atau pun hasil maklumat dari Jabatan Meteorologi yang bertanggungjawab memantau keadaan cuaca di Malaysia. Ini harus kita terima kerana ia adalah selaras dengan ilmu manusia itu sendiri.

Tidak keterlaluan jika kita mengaitkan peristiwa ujian dan dugaan yang sedang menimpa ketika ini sebagai suatu muhasabah dan tarbiah yang hendak disampaikan oleh Allah swt kepada manusia secara halus. Ini kerana tiap-tiap yang berlaku sekiranya kita kembalikan kepada Allah swt, kita pasti mendapat pengajaran yang hendak disampaikan. Bahkan tidak mustahil kerana sememangnya tangan-tangan manusia adalah punca segala kerosakan di muka bumi Allah swt ini. Penulis begitu bimbang sekiranya apa yang berlaku dihadapan mata ketika ini hanya dianggap sebagai fenomena biasa, maka tidak akan terhasil pengajaran dan kesan yang sepatutnya timbul dalam hati kita.

Siapa pernah terfikir bahawa diantara hikmah sunat diazan dan diiqamahkan bayi yang baru lahir mempunyai kesan yang cukup besar. Ia adalah bertujuan supaya perkara pertama yang diketahuinya ialah Allah sebagai pencipta dan Nabi Muhammad sebagai rasul. Adakah kita pernah mempertikaikan kenapa perlu diazan dan diiqamah bayi tersebut?. Sudah tentu tidak kerana kita bertindak mengikut nasihat para ulama.

Justeru jangan kita menyalahkan ulama sekiranya mereka mengaitkan perkara yang berkaitan dengan musibah dan ujian ini dengan kelalaian atau fitnah daripada kita sendiri. Mereka juga memahami kejadian ini selaras ilmu agama yang mereka miliki. Mudah-mudahan kita segera bangkit dari tipu daya dunia ini!! .

No comments: