Sunday 20 October 2013

:: MEMBERI MANFAAT KEPADA MANUSIA ::


Apabila kita diberi percayaan oleh seseorang, maka hargailah kepercayaan itu dan jangan sesekali mengkhianatinya. Kepercayaan adalah nilai yang sangat tinggi di mata manusia. Sifat percaya bukan diletak pada orang yang suka berbohong dan khianat, bahkan kehilangan kepercayaan memungkinkan kehilangan sahabat. Bagaimana harus mempercayai seseorang?.

Nilai percaya ialah apabila seseorang itu pandai menyimpan rahsia dan menutup aib seseorang. Sesorang yang sentiasa menyebarkan rahsia dan membuka aib, mereka bukanlah orang yang boleh di percayai. Manusia hidup sedikit sebanyak akan bertongkat dengan manusia yang lain. Apabila hilang segala kepercayaan, maka hilanglah juga seorang kawan. Lihatlah bagaimana kepercayaan boleh mempengaruhi orang lain.

Pengamalan yang sekadar menjurus hal yang sia-sia patut dijauhi. Bukan sahaja kepercayaan hilang, bahkan tiada satu manfaat pun yang akan dapat. Lihatlah mereka yang selalu mendapat rezeki dari Allah swt. Mereka ialah orang yang sentiasa memberi manfaat kepada orang lain. Akhirnya Allah membalas perbuatan kebaikan kerana KEPERCAYAAN mereka kepada Allah swt. Jika janji manusia kita mampu percaya, mengapa tidak janji Allah kita wajib percaya setinggi- tingginya.  

No comments: