Sunday 17 November 2013

:: Karya Novel Di Dalam Pasaran::





Remaja lelaki dan perempuan pada hari ini terdedah dengan bahan bacaan yang cukup banyak. Paling laris dipasaran karya berunsur novel yang memuatkan cerita-cerita cinta yang melantai. Lambakan novel cinta ini bagi sesetengah remaja bahkan golongan dewasa adalah bahan bacaan semasa yang menarik untuk dibaca. Walaupun jalan cerita semata-mata cinta tanpa ada batasan tetapi pengaruh pembacaan sangat besar kepada mereka. 

Kebanyakan daripada hasil pembacaan ini akan terbentuklah sifat yang sama didalam diri pembaca tersebut. Mengunakan kaedah dan cara-cara yang diajar dalam novel cinta bagi memikat pasangan atau sebagainya adalah hal yang biasa bagi pembaca tegar novel cinta ini. Mereka suka hero dengan nama yang ala-ala macho dan heroin dengan nama yang indah. Bagi penulis kebanyakan karya cinta ini sebenarnya banyak menghumban kita kepada jurang kebinasaan nafsu. Mereka akan dikawal oleh emosi yang sedih apabila putus cinta. Bahkan sehingga membunuh diri. Obses dengan pembacaan seperti ini hanya akan memusnahkan diri.

Genre jenayah pula adalah satu genre yang baru meningkat naik yang memuatkan sejumlah cerita-cerita pembunuhan misteri yang perlu dirungkai dan diselesaikan. Bagi penulis genre jenayah seperti ini sedikit baik daripada genre cinta. Jenayah apabila dibaca bukan bertujuan mengajar kita menjadi penjenayah. Tetapi bagaimana kita memahami sesuatu jenayah yang berlaku didalam masyarakat. Walaubagaimana pun penulis berasakan sekiranya genre ini ditandakan dengan 18SG, maka ia adalah lebih baik dan wajar.

Genre cinta hanya semata-mata khayalan yang tidak akan berkesudahan sementara jenayah ialah apa yang berlaku didepan mata. Penulis sekadar menulis tentang dua genre ini kerana dua genre ini lah yang paling banyak dipasaran bahkan menjadi pilihan remaja-remaja hari ini. Hati-hati dengan pembacaan, sedikit sebanyak ia akan mempengaruhi tingkah laku anda!. 

No comments: