Saturday 23 January 2010

Masa Boleh Membunuh




Kesibukkan menghadapi peperiksaan sedikit sebanyak menghilangkan sedikit tumpuan terhadap penulisan blog. Hampir 2 minggu penulisan ini tergantung dan kosong. Mungkin peperiksaan adalah perkara utama yang paling penting untuk diberikan perhatian yang sewajarnya. Tempoh sebulan menghadapi peperiksaan mungkin sesuatu yang agak panjang. Dalam tempoh itulah seharusnya kita manfaatkan peluang yang ada demi memastikan kejayaan dapat dikecapi.

Masa sering membunuh kita. Sedikit kelalaian akan merugikan banyak masa yang kita ada. Dengan masa jugalah seorang jutawan bernama Bill Gates, pencipta perisian komputer microsoft, mengumpul ribuan dolar dalam masa sehari. Bahkan sebuah artikel menulis sekiranya Bill Gates hanya tidur dirumah sekalipun, setiap minit itu tetap akan menghasilkan wang yang masuk kedalam akaunnya. Tidak hairan sekiranya Bill Gates mengumumkan bahawa beliau menderma 2% dari simpanan duitnya kepada rumah kebajikan. Bahkan nilaian 2% itu dikatakan mencecah bilion dolar.

Pastinya jutawan sehebat Bill Gates mempunyai rahsia perniagaan yang berjaya. Beliau mempunyai otak yang bijak dan berkemahiran tinggi. Pada masa kini diseluruh dunia sedang menggunakan perisian microsoft ciptaan beliau. Apa yang lebih penting , beliau memanfaatkan masa dengan mencipta perisian yang amat canggih ini.

Penulis teringat pada 2 minggu lepas, apabila penulis sedang membuat urusan menyambung tempoh visa pelajar, tempoh berurusan cukup memakan masa yang lama. Hadir pada jam 7 pagi dan hanya mendapat pengesahan pada jam 2.15 petang. Sudah sekelian lama, hanya seorang pegawai sahaja yang bekerja dibahagian kaunter pengesahan visa pelajar. Bayangkan sekiranya setiap hari, beratus pelajar datang ingin membuat pengesahan dan hanya seorang sahaja pegawai bertugas dibahagian tersebut. Keadaan ini kadang-kadang menyebabkan orang lain tidak berasa selesa.

Akan tetapi inilah hakikat dan cabaran yang harus dilalui. Kata seorang sahabat, "kan arab boleh jadi "mu'rab" ( satu istilah yang bermaksud berubah-ubah) , maknanya arab ni boleh berubah-ubah cara dan percakapannya". Justeru menyebabkan amalan pembaziran masa dipandang ringan.


No comments: