Saturday 2 January 2010

:: Dosa 'Pertama' Tahun 2010 ::




Meraikan malam tahun baru bukanlah sesuatu yang luar biasa dikalangan masyarakat khususnya di Malaysia. Meninggalkan tahun 2009 yang sudah terkubur menjadi kenangan dan memasuki tahun 2010 menandakan era kemajuan kemanusiaan semakin canggih dan bertaraf moden. Segala-galanya boleh dilakukan demi tujuan memodenkan pemikiran yang kolot dan mempamerkan akhlak yang lebih 'up to date' dari memiliki peribadi yang kekampungan. Mungkin pada pandangan sebahgian masyarakat, kita harus memiliki sikap terbuka dengan apa jua perkara baru yang menerjah dalam kehidupan mereka. Apatah lagi sekiranya ia berkaitan dengan kebebasan hidup.

Bandar dan kota metropolitan pada waktu malam tahun baru biasanya dipenuhi dengan bermacam-macam spesis manusia yang tidak kenal asal usul, agama dan tatasusila. Dari usia kanak-kanak sehingga orang dewasa turut membuang masa semata-semata menunggu jam berdetik 12 tengah malam. Tidak hanya setakat itu, golongan remaja yang berpuak-puak turut kelihatan menyambut detik jam 12 dengan cara dan gaya mereka tersendiri. Seperti terkena histeria, masing-masing menjerit melolong sambil mengeluarkan perkataan yang begitu biadap! . Suatu hal yang biasa bagi mereka. Tanpa mengambil kira sensitiviti orang lain, mereka kadangkala mencetuskan pergaduhan dengan kumpulan remaja yang lain.

Sesuatu yang harus dibanggakan, apabila beberapa kumpulan dakwah yang turut menyertai malam tahun baru dengan usaha memberikan nasihat dan risalah mengingatkan mereka tentang agama. Bagi mereka mendekatkan diri kepada golongan masyarakat pada waktu ini mampu untuk menyedarkan sikap membuang masa dan melakukan perkara selaras dengan ajaran agama. Usaha kumpulan dakwah ini seharusnya dijadikan contoh demi mengembalikan masyarakat kepada pegangan agama yang kukuh. Mahu terima atau tidak, itu terpulang kepada masyarakat. Kita menilai sesuatu perkara dengan akal dan bukannya dengan hawa nafsu.


Gejala dan suasana menyambut tahun baru seperti ini bukanlah sesuatu yang patut dibanggakan. Bahkan tahun baru 2010 hadir adalah untuk kita memuhasabah kembali segala kerja dan amalan yang kita lakukan pada tahun 2009. Malang sekali pembukaan tahun baru ini dipalit dengan najis maksiat yang seharusnya ditinggalkan. Ruangan dada akhbar pada hari ini penuh dengan cerita tangkapan khalwat di hotel murah. Mungkin mereka terlalu ingin privasi sehingga mengadakan 'makan malam' dibilik hotel. Disini penulis sertakan url berita tersebut. Baca dan nilailah sendiri, inikah contoh sambutan tahun baru yang sangat dibanggakan?.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Saturday/Setempat/20100102083657/Article/index_html

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Saturday/Setempat/20100102091022/Article/index_html

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Saturday/Setempat/20100102090250/Article/index_html

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Saturday/Setempat/20100102090149/Article/index_html

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Saturday/Setempat/20100102090220/Article/index_html

No comments: