Monday 28 January 2013

Maulidur Rasul : Penghayatan Dalam Mengamalkan Sunnah







     Maulidur Rasul hadir dengan meriah pada tahun ini. Kita sudah terbiasa dengan perbahasan kelahiran Rasulullah saw sejak dari kecil hingga nabi menjadi Rasul. Sejarah yang dibaca setiap tahun dengan pelbagai cerita dan kisah dalam hidup baginda. Para ulama di seluruh dunia sentiasa mengajak masyarakat dengan mencontohi sifat dan akhlak baginda yang sangat hebat. Bukan sahaja mencontohi, akan tetapi mengamalkan dengan akhlak yang sama dengan baginda.

       Setiap apa yang dilaksanakan oleh baginda maka ia menjadi sunnah ke atas masyarakat umumnya untuk kita beramal. Pernahkah kita menghitung setiap sunnah yang kita laksanakan sepertimana yang diamalkan oleh baginda? . Kita hitung secara mudah. Bermula dari adab didalam rumah, berapa banyak sunnah kita amalkan dalam kaedah menyambut tetamu? . Berapa banyak seorang anak atau ibu bapa faham mengenai batasan pergaulan mereka didalam rumah?. 

           Dalam hal yang berkaitan ibadah, berapa banyak sunnah yang kita telah tinggalkan dalam ibadah?. Hanya dalam ibadah solat, sedarkah kita betapa banyak sunnah yang dapat dilaksanakan dalam ibadah solat?. Memakai jubah, kopiah, minyak wangi dan serban. 4 sunnah pertama dapat dilaksanakan. Kemudian hadir ke masjid masuk dengan kaki kanan, baca doa masuk masjid, beri salam kepada jemaah, solat sunat tahiyatul masjid. 4 sunnah kedua telah pun dapat dilaksanakan. Jumlahnya 8 . Ini baru perkiraan secara umum. Belum lagi dihitung dengan secara halus. Mudahkan untuk beramal dengan sunnah?. Malangnya kita belum mahu meraih apa yang telah di tunjukkan oleh baginda sendiri.

            Secara mudahnya, kita tidak akan mampu menghayati tentang peribadi baginda selagi mana kita tidak beramal dengan sunnah yang telah ditinggalkan oleh baginda. Diantara kehebatan baginda adalah kerana akhlaknya. Lalu tanya kepada diri kita sendiri , sudahkah kita selesai beramal dengan akhlak baginda ?.

No comments: