Monday 9 June 2008

Isu Pakaian::Menutup Punca Fitnah

Program Mentor Mentee


Kesedaran beberapa pihak terhadap etika cara berpakaian telah mula diberi perhatian yang serius. Langkah ini sebagai permulaan yang dibuat bagi menangani masalah gejala sosial seperti merogol, meragut dan membunuh. Jenayah kekerasan yang acapkali berlaku terhadap wanita haruslah ditangani dari sudut cara berpakaian itu sendiri. Teguran yang dibuat terhadap pelajar-pelajar perempuan yang memakai pakaian dan tudung 'transparent' beberapa hari yang lalu adalah langkah awal dalam mendidik cara berpakaian yang betul.

Didikkan terhadap berpakaian bukan sahaja ditujukan kepada pelajar, bahkan seluruh golongan masyarakat harus menganggap bahawa cara berpakaian adalah sebahagian daripada tuntutan agama. Tuntutan sebegini terkadang dipandang sepi disebabkan kurangnya pengetahuan agama dan kesan daripada arus kemodenan yang melampaui batasan agama. Sebenarnya cara kehidupan sebegini sudah mampu menjadi fitnah yang merosakkan diri.


Keterbukaan masyarakat dalam menerima segala budaya haruslah diteliti dan dinilai dengan akal fikiran yang waras. Ia haruslah selaras dengan pegangan agama yang menetapkan suatu bentuk undang-undang dan cara hidup yang sesuai dengan kehendak agama sendiri. Sebilangan masyarakat pula menganggap keterbatasan terhadap cara berpakaian memperlihatkan pemikiran yang jumud terhadap arus kemodenan yang dilalui. Bahkan sudah mengklafikasikan pakaian moden sebagai "up to date " dan pakaian menutup aurat sebagai " old style".

Masalah yang sering kali berlaku seperti ini adalah kerana anggapan masyarakat terhadap cara pemakaian hanya diaplikasi sebagai fesyen yang harus mempunyai perubahan pada setiap zaman. Trend dan gaya pemakaian pula biasanya disepadankan dengan umur. Jika diikutkan kefahaman sedemikian, tidak hairanlah sekiranya gejala sosial semakin membiak dikalangan masyarakat.

Mentaliti sebegini harus diubah supaya cara berpakaian dapat dilihat dari sudut tuntutan agama yang menggariskan panduan menutup aurat adalah wajib. Diantara hikmah yang harus diperhatikan ialah cara berpakaian yang sempurna dapat mengelakkan diri daripada menjadi bahan fitnah oleh orang lain. Bukan sahaja tuntutan agama melarang memfitnah, malahan agama juga menyuruh menutup punca-punca yang mendatangkan fitnah.










Sesetangah masyarakat menganggap cara pemakaian adalah hak individu yang harus dihormati oleh orang lain. Mereka tidak mahu sesiapa campur dalam segala hal yang dilakukan sama ada baik atau pun buruk. Apa yang penting bagi mereka ialah menjauhkan diri dari segala kongkongan peraturan dan undang-undang yang boleh menyekat kebebasan mereka. Sikap sedemikan seolah-olah tidak bersyukur dengan nikmat yang diberikan oleh Allah S.W.T.

Oleh yang demikian, seharusnya kerajaan memulakan langkah yang pertama untuk memantapkan proses pentarbiahan masyarakat melalui didikan cara berpakaian yang dianjurkan oleh agama. Terbentuknya akhlak yang mulia akan menjamin kehidupan yang diredhai oleh Allah S.W.T . Usah dibiarkan keruntuhan moral berleluasa, kelak akan merosakkan kehidupan diri sendiri. Ibarat kata pepatah " Baliklah orang putih yang berkulit merah, tinggalah orang putih yang berkulit hitam manis"

1 comment:

Mohd Rasul Bin Amat said...

best3...
satu kupasan topik yang masak...
cetuskan mainan subjek yang matang utk menggerakkan minda pembaca dengan lebih produktif...
teruskan menulis sebagai wadah penyampai kebenaran...
ayuh membangun bersama Islam... :D