Sunday 4 October 2009

Saringan Dalam Menuntut Ilmu

Melewati sudah 7 hari penulis tidak menitipkan sesuatu untuk pembaca. Penulis harap agar kali ini usaha penulis sebagai blogger tidak terhenti dipertengahan jalan. Kesibukan dalam menyiapkan kerja-kerja yang ditelah diamanahkan secara berterusan membuat penulis sedikit keletihan. Tambahan sesi pembelajaran kuliah telah pun bermula. Persiapan untuk mendaftar haruslah dilakukan segera demi mengelakkan kesesakan di kuliah. Sambil menyempurnakan sesi kuliah baru ini, penulis teringat akan pelajar-pelajar baru yang tiba disini. Mereka yang akan memulakan perjuangan menuntut ilmu disini.

Melangkah kaki ke bumi Mesir adalah satu pilihan yang paling tepat. Proses menuntut ilmu memerlukan kita untuk berhijrah ke negara orang. Khazanah ilmu yang cukup luas terhimpun dikalangan para-para ulama disini memberikan jutaan peluang kepada yang kita yang sanggup untuk berjauhan dengan keluarga. Masih ramai yang mengimpikan untuk mencari seluas-luasnya ilmu disini tetapi peluang kadang-kadang untuk orang lain. Hargailah sebaiknya setiap ruang pencarian ilmu yang kita miliki.



Saringan dalam menuntut ilmu agama dan menjadi pendakwah bermula diperingkat sekolah lagi. Berbagai ujian yang Allah swt telah tetapkan kepada mereka. Melalui saringan inilah, setiap mereka yang bertuah akan memiliki kejayaan dalam menuju kepada rasa kecintaan memiliki ilmu agama. Sikap kita terhadap ingin mencari keredhaan Allah adalah langkah paling utama yang harus kita lakukan. Bukanlah ia bertujuan untuk menjadi terkenal dikalangan masyarakat atau inginkan disebut-sebut oleh orang lain.

Saringan dibumi anbiya ini mungkin lebih berat lagi. Niat menentukan segala langkah dan arah tujuan yang ingin kita kecapi. Usaha yang gigih pula menjadi landasan untuk membentuk sebuah kejayaan yang diinginkan. Bukalah mata seluas-luasnya, terkadang-kadang apa yang diharapkan tidak selalu menjadi. Pasti akan ada kenangan duka yang terpalit didalam saat kita berjuang dibumi anbiya ini. Menerima kegagalan menjadi sebahagian makanan yang terkadang harus dihadam.

Capailah sesuatu dengan daya usaha yang kuat dan berterusan. Sekiranya kita menerima kegagalan, ia adalah sebuah pengalaman untuk kita mematangkan segala gerak dan tari kehidupan sebuah perjuangan. Sesiapa sahaja akan melalui kesusahan sebelum mencapai kesenangan. Redhalah segala apa yang menimpa dan berlaku kepada kita. Perjalanan seperti ini adalah sesuatu yang telah ditentukan oleh Allah swt.












No comments: