Wednesday 14 October 2009

Ziarah Marhaban Mahabbah





Kemeriahan menyambut hari raya Idulfitri bukan sahaja bertandang dirumah-rumah terbuka . Bahkan amalan yang begitu sinonim dilakukan di negeri Johor ialah ziarah marhaban. Bagi masyarakat di negeri Johor, kehadiran sanak saudara, sahabat handai dan jiran-jiran adalah kenalan yang paling akrab. Saling mengambil berat diantara satu sama lain. Bahkan dalam banyak program setempat merekalah yang paling banyak membantu. Tidak kisahlah jika ada kata-kata yang menyebut orang Johor berhari raya selama sebulan. Dalam kalender pun bulan syawal memang ada 30 hari. ( hehehe)

Bagi pelajar-pelajar Johor di Mesir, ziarah marhaban ini adalah salah satu program kebiasaan selepas menyambut hari raya idulfitri. Ketika berjauhan dengan keluarga, kita sebenarnya sedang membina sebuah ikatan 'keluarga' bersama dengan sahabat-sahabat lain. Kali ini penuh meriah dengan kehadiran sahabat-sahabat yang baru sampai ke bumi anbiya ini. Kegembiraan ini dapat dikongsikan bersama dengan bertanya khabar dan bersuai kenal dalam memastikan ikatan persaudaraan tidak sama sekali terputus.

Hebatnya kita kerana berjaya membina hubungan dengan kekuatan dan kerjasama diantara satu sama lain. Dalam pada kita bercakap mengenai kepentingan ukhwah Islamiyah, kita sendiri telah pun bergerak kearah seperti itu. Memang benar bahawa dakwah dengan akhlak lebih utama dari menyampaikan kata-kata. Sekira-kira bahawa kita mengetahui hakikat tersebut, kita tidak akan merasa rugi kerana masing-masing punya sifat kebersamaan. Biarpun dalam keadaan susah atau senang, inilah sebenarnya kemanisan sebuah ikatan persaudaraan.

No comments: