Tuesday 27 October 2009

Tindakan Tidak Bertamadun


Jarak masa yang terlalu panjang amat membimbangkan penulis. Blog sudah lama tidak diisi oleh sesuatu yang 'luarbiasa' . Kesibukan sebagai pelajar yang melalui semester baru, biasa dilalui oleh sahabat-sahabat yang lain. Urusan yang tidak tentu aturannya, ditambah lagi kesesakan pelajar arab yang membuat urusan didalam satu pejabat yang sama. Kelakuan kasar dan tidak beradab sedikit sebanyak menaikkan darah. Mungkin pelajar dari Malaysia memang terkenal dengan sikap bertenang dan teratur. Ini kerana semua urusan di Malaysia tidaklah seperti mana yang dilalui disini.

Penulis beberapa hari sebelum ini mengikuti sebuah program yang diberi nama "Majlis Pembacaan Kutub Sittah" anjuran sebuah pertubuhan pelajar di Mesir. Seluruh tenaga kerja bertungkus-lumus ingin memastikan bahawa majlis ini berjalan dengan lancar dan mendapat sambutan yang luar biasa. Setelah beberapa tahun dahulu usaha majlis ini terhenti, tahun 2009 melakar sejarah kerana pertubuhan tersebut berjaya menghidupkan semula majlis tersebut. Bagi pelajar-pelajar disini, program sebegitu sememangnya sesuatu yang ditunggu-tunggu kerana ia bukan sahaja melibatkan masyaikh al-azhar, bahkan kerana ia ada majlis pembacaan hadis sohih Imam Bukhari.

Peluang ini telah pun dimanfaatkan dengan begitu baik. Hampir 700 orang peserta telah melalui jerih perit selama 4 hari. Kiranya kerana ilmu tidak ada apa yang perlu dirisaukan. Akan tetapi, rupa-rupanya ada tangan yang bersembunyi cuba menggagalkan program tersebut. Entah apa lagi yang ingin didendam sehingga program sebegini juga mendapat sekatan. Tidakkah perangai seperti ini semacam kebudak-budakkan. Hanya dengan mengutuskan sepucuk surat, habis program ini hampir menjadi lumpuh.

Rupanya ada juga orang yang mahu mempertahankan tindakan tersebut. Konon terasa tercabar kerana dalam majlis tersebut dibuat konvokesyen. Mungkin ada yang 'allergic' bila dengar perkataan konvokesyen. Ibarat terkena penyakit barah. Sikap terjah tanpa bertanya tentang hal keadaan sebenar amatlah memburukkan nama diri sendiri. Perkataan yang didengar dari mulut-mulut 'tempayan' seharusnya dikaji dengan teliti. Adalah lebih baik kiranya perkataan itu datang dari orang yang tahu tentang program tersebut.

Nah, buka mata dengan seluas-luasnya, siapa sebenarnya yang menyimpan perasaan dengki dan busuk hati?. Tidak boleh melihat kesenangan orang lain. Pantang ada orang yang lebih sedikit daripada dirinya, pasti mahu diganggu. Beruntunglah kerana diri kita diganggu gugat. Ini kerana tidak ada sesiapa yang ingin dengki kepada orang yang susah. Bahkan orang yang senang akan menjadi mangsa. Bukankah sebenarnya kita berada didalam orang-orang yang telah diberi kesenangan?. Fikirkan sebaiknya...

No comments: