Sunday 6 September 2009

Aku ingin kembali

Sudah hampir setahun aku mendiamkan diri. Langsung tidak hirau untuk mengupdate seberapa banyak maklumat yang baru. Tidak seperti rakan-rakan yang lain. Ada sahaja bicara dan isu yang mereka paparkan. Barangkali begini kehidupan penulis. Ketika mula-mula menjadi penulis, ada sahaja perkara dan cerita yang hendak ditulis. Oleh kerana sudah lama menulis, mungkin sifat itu boleh berubah gara-gara malas untuk mencari dan membaca seberapa banyak bacaan untuk ditulis.


Walhal ketika ini, aku sedang sibuk dengan urusan yang berkaitan dengan penulisan. Semua perkara harus ditulis. Mungkin ini menjadikan aku semakin lama semakin bertimbun perkara yang perlu ditulis. Akhirnya blog aku sendiri yang membisu. Sebenarnya aku ingin kembali kepada blog ini. Mungkin selepas aku habis beruzlah dan mencari ketenangan fikiran, aku akan kembali. Sayang kalau ia ditinggalkan begitu kosong. Aku percaya bahawa seorang ulama bukan sahaja harus mahir membaca kitab dan bersyarah, bahkan seorang ulama harus mahir dalam penulisan.

Ketajaman penulisan adalah kualiti yang terbaik yang harus aku miliki. Kuasa penentu idea dan hasil pembacaan adalah input utama yang harusi disediliki. Mungkin ramai yang menyedari dengan penulisanlah agama Islam dihina, dengan penulisanlah umat Islam berpecah belah. Sejarah penulisan itu tidak akan pernah hilang kerana ia sudah ditulis umpama batu bersurat, sekalipun ia telah lama ditulis, tidak ada sesiapa yang boleh menafikan penulisan itu. Begitulah yang ku inginkan penulisan itu sesekali tidak dapat akan dihilangkan dari fakta sejarah!!.

No comments: