Thursday 17 September 2009

Menghampiri Kemenangan Di Bulan Ramadan


Setelah 28 hari menempuh ujian menahan lapar dan mendidik hawa nafsu, akhirnya kita akan bakal menghampiri kemenangan tidak lama lagi. Hadiah kurniaan dari Allah swt kepada hamba-hambanya yang mencari ketaatan dan memanfaatkan malam lailatulqadar dengan bersungguh-sungguh. Sebuah hadiah yang amat bermakna sehingga diharamkan berpuasa pada hari tersebut. Beruntunglah bagi mereka yang melalui ramadan dengan seribu pengisian ketakwaan dan pencarian cinta kepada Allah swt. Sebaliknya rugilah orang-orang yang melaluinya tanpa berasa insaf sedikit pun.

Peluang seperti ini tidak pernah akan muncul selepas ini sehingga bertemu di bulan Ramadan tahun hadapan. Sekiranya kita dikurniakan Allah umur yang panjang pastinya akan ketemu lagi. Akan tetapi, penyesalan akan tersingkap di wajah-wajah pemuka yang membiarkan ramadan lalu tanpa mengumpulkan sebanyak mungkin harta untuk bekalan akhirat. Belum tentu mereka dapat bertemu lagi dengan bulan Ramadan akan datang.

Sesungguhnya ujian yang datang dari Allah bukanlah bertujuan untuk menyusahkan umat Islam. Ini kerana kehidupan didalam dunia ini penuh dengan sesuatu perkara yang berada diluar dugaan dan kemampuan akal kita. Sebagai khalifah, kita tidak pernah bertanya mengapa Allah perintahkan begitu dan begini. Apa sahaja suruhan dan larangan tetap sahaja perlu diikuti kerana itu perintah dari tuhan kepada hambanya. Oleh itu setiap perkara yang diperintahkan sudah pasti ada sesuatu maksud dan hikmah yang cukup besar tidak kita ketahui.

Menjunjung kalimah " Kami dengar dan Kami taat" meyakinkan kita tidak perlu bersoal panjang dalam menerima segala perkara yang ditentukan. Kemenangan di bulan Ramadan menjadi bukti apabila seluruh umat Islam mampu menghidupkan rumah-rumah Allah. Mengisi hari demi hari dengan bacaaan Al-Quran sehingga habis 30 juzuk. Menjaga segala kelakuan yang boleh mencemarkan kesucian Ramadan. Semua ini hanya akan berlaku apabila tibanya Ramadan!!.

Justeru apakah nilaian yang boleh diletakkan ketika kita melalui bulan Ramadan pada kali ini? Jawablah dengan seikhlasnya kerana hanya kita yang mampu mengenal diri sendiri.

No comments: