Thursday 10 September 2009

Psikologi Jual Beli Hartanah




Entri pada kali ini bukannya untuk membahaskan secara serius tentang urusan jual beli hartanah yang berlaku diMalaysia. Akan tetapi penulis ingin mengolah perbincangan ini dari suatu sudut yang kita tidak sedari. Walhal mungkin pada pendapat pembaca seperti tidak masuk akal atau menganggap penulis seperti budak-budak. Walau bagaimanapun apa yang penulis lontarkan ini ialah pendapat dari sisi yang berlainan. Setiap perkara yang berlaku didunia pasti akan ada hikmah dan pengajaran yang tidak semuanya kita fahami.

Pernahkah pembaca mendengar tentang Syarikat Permainan Malaysia?. Ia ada adalah sebuah syarikat yang diiktiraf oleh Malaysia Book Of Records yang mana telah mengeluarkan pelbagai jenis mainan 'indoor game'. Permainan seperti sahibba, catur dan saidina adalah contoh permainan berstrategi yang memerlukan masa dan kemahiran daya fikir yang panjang. Sebahagian daripada kita mungkin tidak mahu membuang masa dengan permainan sebegini susah dan membosankan. Mungkin sahaja kita tidak minat atau ditimpa kekalahan yang berpanjangan.

Penulis tertarik kepada satu permainan jual beli hartanah. Versi bahasa melayu disebut sebagai Saidina atau didalam versi bahasa inggeris disebut sebagai Monopoly. Permainan ini tidak menghadkan seberapa ramai pun pemain untuk menyertainya. Pada mulanya penulis merasakan bahawa permainan ini sangat tidak adil kerana nasib setiap pemain hanya bergantung kepada balingan 2 biji dadu.




Tetapi sekiranya kita meneliti benar-benar dari sudut psikologi, tentunya kita mahu kemenangan dengan mendapatkan wang yang banyak. Bukan hanya setakat itu, kita mampu merampas kekayaan pemain-pemain lain dengan strategi jual beli hartanah. Bayangkan bagaimana caranya untuk menguruskan berpuluh ribu ringgit didalam tangan dengan menjual beli tanah untuk didirikan rumah dan hotel. Perniagaan seperti ini memerlukan keberanian dan sanggup menanggung risiko.

Setiap pemain mempunyai cara dan strategi yang berbeza-beza. Cukup menguasai beberapa bidang tanah dengan membeli geran daripada bank boleh menjadikan pemain lain mula kehilangan wang sedikit demi sedikit. Akibat menceroboh tanah pemain lain, tidak dapat tidak kita harus membayar wang diatas kesalahan itu. Sekiranya pemain berjaya menguasai semua geran daripada bidang tanah tersebut, pasti akan dapat menguasai wang pemain lain. Perancangan kewangan pemain lain akan menjadi terjejas dan terpaksa pula membayar diatas pencerobohan tanah.

Sebenarnya permainan ini tidak akan memakan masa yang lama sekiranya beberapa perkara diatas papan permainan ini dibuang. Ini kerana pemain kadang-kadang harus membayar cukai, membayar jaminan waran tangkap dan membeli insurans diri. Secara realitinya, sekiranya kita mampu untuk membeli banyak geran tanah untuk didirikan rumah, kenapa pula kita tidak mampu untuk membayar semua hutang tersebut?. Mengapa pula kita dikenakan waran tangkap hanya kerana jual beli hartanah?. Di sini kita harus berfikir

Pencipta permainan ini tentu tidak akan membenarkan kita menang dengan begitu mudah. Meletakkan pembayaran cukai dan lain-lain sebenarnya adalah psikologi yang terbaik. Pemain akan sedikit terganggu dengan semua keadaan tersebut. Tidak mustahil sekiranya ada pemain yang menarik diri dan menjualkan kesemua bidang tanah kepada pemain lain. Nah, sekiranya realiti ini berlaku kepada ahli perniagaan di Malaysia, tahukah kita apa yang akan berlaku kepada nasib mereka?.

No comments: