Wednesday 23 September 2009

Perpisahan Bakal Bertandang

Malam tadi selepas selesai menghadiri majlis rumah terbuka hari raya di dewan rumah negeri, penulis merasa terpanggil untuk mengingati semula kenangan bersama sahabat-sahabat yang akan pulang ke Malaysia tidak lama lagi. Kepulangan mereka mungkin sahaja akan membawa berjuta makna setelah selesai berjaya menghabiskan pengajian di bumi Mesir ini. Keluarga dan sanak saudara adalah orang yang paling gembira menyambut kunjungan tiba anakanda yang jauh.

Proses mengharungi liku-liku kehidupan belum berakhir. Membawa gelaran azhari dan azhariah bukanlah perkara yang mudah. Merangkul suatu tanggungjawab yang besar dalam pada menghadapi masyarakat yang pelbagai karenah dan persoalan. Bersedialah kerana inilah ujian sebenar yang akan mereka lalui. Perjelaskan segala pertanyaan masyarakat tentang apa sahaja masalah dalam agama. Mereka pasti mengharapkan kita.



Tanggapan masyarakat kepada mahasiswa/i al-azhar sangatlah tinggi. Mempercayai bahawa kelimuan dan kemantapan berhujjah adalah perkara asas yang ada pada mereka. Ditambah pula keyakinan apa yang diperkatakan itu menjadi panduan dan ikutan masyarakat. Justeru mereka haruslah berani mendepani segala macam pemikiran dan pembawakan masyarakat khususnya orang melayu. Sebagai seseorang yang berprinsip pada perkara yang benar dan menolak perkara yang salah, jangan sesekali mempertaruhkan ilmu yang ada hanya kerana mahu menjaga 'periuk nasi' diri sendiri. Keberkatan yang kita miliki adalah kepunyaan Allah swt. Bahkan bila-bila masa nikmat kita akan ditarik balik sekiranya kita ingkar dengan Allah swt. Janganlah bimbang kerana rezeki itu sudah ditentukan , hanya kita perlu berusaha untuk mencarinya.

Kejayaan berhadapan dengan masyarakat adalah bagaimana cara kita mengajak mereka kepada suatu kebenaran yang jelas. Perlulah kita fikirkan dengan 2 perkara iaitu dakwah dengan kata-kata atau pun dakwah dengan akhlak peribadi yang baik. Semoga dengan kebenaran itu akan dapat memberi kesedaran yang betul kepada semua masyarakat yang benar-benar dahagakan ilmu pengetahuan agama.

No comments: