Friday 11 September 2009

Mengabadi Pembelajaran Dari Medan Tafaqquh

Hari ini ialah hari terakhir kelas pengajian tafaqquh bersama Syeikh Nuruddin. Penulis berpeluang untuk mengikuti kelas dari hari kedua sampai terakhir. Sepanjang pengajian berlangsung banyak manfaat yang dapat disimpan dan dikamuskan dalam hidup penulis. Bagi hati-hati manusia yang sentiasa terikat dengan pengajian tafaqquh sebegini, cukup untuk mereka merasakan bahawa banyak lagi ilmu yang masih belum diteroka untuk simpanan didada. Seolah-olah permulaan pengajian menjadikan manusia yang tidak tahu apa-apa, akhirnya dapat menghabiskan sebuah kitab fekah sebanyak 370 muka surat dalam masa 2 minggu!.


Merasakan peri pentingnya pengajian seperti ini dikekalkan, ia mampu mengukuhkan kefahaman dalam hal-hal kehidupan yang kita sendiri tidak sedari akan sesuatu masalah yang berlaku. Alangkah indahnya pengajian seperti ini dimulakan dengan suara nyanyian nasyid qasidah burdah hasil rakaman terbaru. Jumlah rakan-rakan yang memenuhi segenap ruang surau hingga ke tingkat atas sanggup untuk menunggu sehingga pengajian selesai setiap hari pada jam 12 malam.

Tambahan pula soalan dan pertanyaan dari rakan-rakan yang begitu banyak dapat dikongsikan bersama sementara Tuan Guru Syeikh Nuruddin menjawab semuanya dengan nas dan hujah yang mudah difahami. Penulis tertarik dengan satu soalan yang penulis tidak tahu siapa yang bertanyakan seperti itu. Soalannya dapat difahami penulis secara begini " Adakah sah solat makmum mengikut imam yang tidak membaca Surah al-Fatihah? ".


Penulis termenung sebentar mendengar soalan ini. Bukan kerana tidak tahu untuk menjawabnya. Tetapi penulis memikirkan masih ada soalan seperti ditanyakan dikalangan kita. Mungkin benar masih ada yang tidak faham tentang masalah-masalah yang berlaku didalam solat. Penulis tidak berniat apa-apa tentang soalan ini. Cuma penulis fikir, mudahkah untuk menjawab pertanyaan ini?.

Pertanyaan tersebut dijawab oleh Tuan Guru Syeikh Nuruddin dengan permulaannya bertanya kembali, " Apakah memang ada orang sebegitu?" sambil disambut gelak ketawa oleh rakan-rakan. Lalu disambung dengan jawapan Tuan Guru ," Kalau imam tidak membaca Al-Fatihah, kepada siapa makmum hendak bergantung? ". Akhirnya secara berseloroh Tuan Guru menyebut, "Wahabi Sungguh!" sambil rakan-rakan menyambut dengan gelak ketawa.

Sekiranya kita sebagai warga pewaris ilmu-ilmu ulama zaman silam, adakah kita sudah bersedia dengan pertanyaan tersebut?. Bahkan meneliti masalah di Malaysia sahaja, sudah pasti pertanyaan seperti itu akan timbul lebih banyak lagi. Penulis menganggap pengajian seperti ini adalah medan dan platform terbaik bagi mengetahui dan mendengar sendiri kupasan pembelajaran ilmu-ilmu yang tidak kita pelajari dikuliah. Walhal banyak ilmu yang diajar didalam pengajian ini melibatkan masalah-masalah isu semasa. Sekiranya kita hadir sendiri untuk kali yang pertama, penulis yakin kita tidak sabar-sabar lagi untuk menunggu pengajian yang seterusnya.



No comments: