Tuesday 8 September 2009

Merencana Budaya Membaca Di Malaysia

bahagian 2

Pada penulisan yang lalu penulis telah membuat kesimpulan bahawa pemilihan bahan bacaan adalah berdasarkan kepada 3 sebab. Samada dari sudut jantina, umur atau pun kecenderungan terhadap genre bahan bacaan. Penulis telah membezakan pemilihan bahan bacaan dari sudut jantina pada artikel yang lepas. Mungkin anggapan penulis tidak semuanya dipersetujui oleh orang lain. Penulis hanya memberi gambaran berdasarkan pemerhatian semasa penulis.

Faktor umur adalah sesuatu yang menyebabkan pemikiran, tindakan dan perasaan boleh berubah-ubah. Dari sudut pembacaan, penulis membuat kesimpulan ada 3 kelompok yang berlainan selera dalam hal-hal pembacaan. 3 kumpulan tersebut ialah, kanak-kanak, remaja dan org dewasa. Penulis yakin bahawa masyarakat sendiri nampak dan melihat akan perbezaan ketiga-tiga kelompok ini dari semua aspek.





Zaman kanak-kanak adalah waktu untuk berseronok dan bermain sepuasnya. Pemikiran yang kecil tidak mampu untuk mentafsir semua keadaan yang berlaku dihadapan mata. Realiti kanak-kanak ialah suka meminta-minta apa sahaja yang dikehendaki daripada kedua ibubapanya. Sekiranya kita melihat kanak-kanak berada di pasaraya besar, selalu sahaja mahu dibelikan bermacam-macam jenis permainan. Dari sudut pembacaan, mereka lebih suka kepada buku-buku penceritaan dongeng, binatang dan buku berwarna. Ini kerana tahap capaian akal kanak-kanak baru hendak mempelajari sesuatu. Justeru jangan pula ada ibubapa membelikan anak-anak kecil mereka buku yang langsung tidak sesuai dengan jiwa kanak-kanak.

Dunia remaja adalah proses menjadi matang. Diwaktu ini sikap remaja lebih kepada ingin mengetahui sesuatu. Oleh itu, bahan bacaan yang menjadi rujukan pengetahuan mereka adalah sesuatu yang sesuai dengan jiwa mereka. Pelbagai majalah hiburan, kartun, novel cinta dan sebagainya menjadi keserasian dalam menempuhi hidup dialam remaja. Lantas tidak mungkin sesekali hati remaja sebegitu mahu membaca buku-buku cerita dongeng yang selayaknya untuk kanak-kanak

Permintaan remaja kadang-kadang melampaui batas. Lebih-lebih lagi dalam menginginkan sesuatu yang mungkin sukar dicapai. Tetapi hati orang muda sememangnya keras dan terus mendesak. Sesuai dengan sikap untuk mengetahui sesuatu, terkadang-kadang pembacaan mereka boleh jadi memberi faedah dan terkadang ia hanya menjadi racun pemikiran yang sangat bahaya.


Alam dewasa adalah ruang kematangan fizikal dan mental yang mana ia boleh berdikari diatas kaki sendiri. Semua tuntutan dunia bila-bila masa sahaja boleh dipenuhi dengan mudah. Tambahan bidang kerjaya sebagai tempat cari makan dan mencari rezeki untuk seisi keluarga adalah perkara yang wajib dipenuhi. Hal-hal yang patut difikirkan pada waktu ini adalah bagaimana untuk membahagiakan keluarga, menguruskan kerjaya dengan baik atau membina hubungan dengan masyarakat setempat.

Mungkin ada sahaja yang beranggapan bahawa orang-orang dewasa mempunyai banyak masa untuk membaca buku. Ini kerana secara zahirnya orang-orang dewasa membaca buku selepas mereka 'pencen' dari kerjaya. Jangan kita lupa bahawa orang-orang dewasa juga membaca buku demi untuk mengekalkan prestasi kerjaya mereka. Apatah lagi mereka yang bekerja sendiri, menguruskan perniagaan perlukan banyak buku-buku rujukan berkaitan penjanaan wang ringgit modal dan belanja. Maka hakikatnya pembacaan orang-orang dewasa lebih tertumpu kepada hal-hal yang berkaitan dengan pengurusan diri, keluarga dan negara.

( bersambung...)
satu bahagian jek lagi..hehe


No comments: