Saturday 12 September 2009

Antara Permintaan Nafsu Dan Penolakan Hati


Siapa yang tidak mahu mengaku membuat kesalahan sekiranya jelas berpunca daripadanya?. Siapa pula yang sering teragak-agak dalam melakukan sesuatu kerja kerana dalam hati timbul rasa curiga, sangsi, takut dan bimbang?. Kalau inilah sedang bersarang dihati kita, jagalah baik-baik kerana kita sedang cuba melunaskan permintaan nafsu. Melakukan sesuatu dalam keadaan tersebut, menjelaskan kita sebenarnya membuat keputusan yang betul atau tidak.

Kita selalunya yakin dengan sesuatu yang kita akan lakukan. Apa sahaja gangguan yang cuba datang untuk mengoyahkan perasaan kita seharusnya ditepis supaya tidak timbul perasaan syak wasangka. Prinsip yang sukar diubah selalunya dapat menilai sesuatu perbuatan dan keputusan dengan betul. Akan tetapi prinsip itu bukanlah didasari perkara yang bercanggah dengan nilai ajaran agama Islam.

Manusia memerlukan makanan rohani bagi menjernihkan hati dari dicemari perasaan syak wasangka dan lebih buruk daripada itu ialah meletakkan perkara maksiat. Ia menunjukkan bahawa sebenarnya hati mampu dikawal sekiranya makanan rohani benar-benar kita 'hadam'. Sifat hati sebegini mampu menolak ajakan hawa nafsu jahat yang merosakkan segala anggota tubuh kita.

Kejadian nafsu menjadikan seseorang itu mempunyai perasaan dan menginginkan sesuatu. Keinginan itu sendiri sekiranya bukan untuk tujuan kebaikan, nyatalah ia datang dari sifat nafsu jahat yang tidak terkawal. Membayangkan bahawa dengan penciptaan nafsu itu terkadang-kadang membuat manusia menjadi lalai dan alpa, hati dengan segera menolak ajakan yang jahat kerana bercanggah dengan fitrah kehendak hati. Sekiranya hati mempunyai makanan rohani yang cukup, dengan mudah dapat menangkis kehendak nafsu.

Tafsiran akal pula berpunca dari perlawanan antara nafsu dan hati. Akal akan dapat mentafsirkan perkataan hati sekiranya kita berjaya mengekang kehendak nafsu. Begitulah juga sebaliknya, sekiranya nafsu yang berjaya mengawal hati dan perasaan, akal akan bertindak mentafsirkan nafsu menjadi perbuatan dan akhlak kita seharian. Betapa malang sekiranya kita tidak mempunyai makanan rohani, bahkan lebih banyak keinginan hawa nafsu yang akan kita penuhi.





No comments: