Tuesday 22 September 2009

Banyak Dapat Duit Raya ?

Amalan memberi duit raya bukanlah sesuatu yang janggal atau aneh bagi masyarakat Malaysia. Tidak kira sama ada di kampung atau dibandar, kedatangan adik-adik kecil selepas solat hari raya pastinya untuk memenuhkan poket yang sedia ada. Ia seperti satu kemestian yang ada bagi penyeri dihari raya. Segerombolan kanak-kanak seramai beberapa orang memakai baju baru awal-awal pagi sudah datang di hadapan rumah. Tuan rumah pula asyik mengendap ditingkap rumah melihat adik-adik datang kerumahnya. "Tau dah, mesti budak-budak tu nak duit raya jek", kata tuan rumah.

Inilah keberkatan yang selalu tidak dapat kita lihat. Walaupun adik-adik kecil hanya tahu untuk menunggu tuan rumah buka pintu dan menjemput masuk, tetapi mereka juga seperti tetamu yang lain. Keberkatan dan rahmat akan masuk setiap rumah yang mana didatangi oleh tetamu. Layanlah seeloknya demi menceriakan suasana dipagi syawal. Bahkan dalam situasi tersebut, kita boleh sahaja untuk berkenal-kenalan dengan adik-adik yang mungkin anak kepada jiran tetangga kita. Persaudaraan Islam mengharuskan kita memberi salam dan memberi makan kepada orang yang kita kenal atau pun tidak.




Bersama dengan keluarga yang tercinta dan berkumpul adik-beradik dapat menjadikan suasana lebih meriah. Anak-anak saudara tidak lupa menuntut 'hak' mereka daripada kita sebagai pakcik atau makcik yang kaya raya. Bayangkan kita mempunyai anak saudara berbelas-belas orang sambil mereka menuntut duit raya. Hehe. Itulah keberkatannya. Memberi duit kepada anak saudara sendiri. Biarlah mereka yang menghabiskannya. Duit kita belum tentu kita mampu untuk menghabiskan.

Adik-adik yang besar dapat duit raya tak?.Kalau belum habis sekolah masih ada harapan lagi nak dapat. Tetapi kalau sudah tamat SPM sangat sukar untuk mendapat duit raya. Harapan mendung awan kelabu. Kalau mahu juga, kena tebalkan muka depan orang. Setahun sekali jea pun buat kerja macam tu.

Habis berhari raya mulalah sibuk mengira pendapatan hasil kutipan raya masing-masing. Dimulakan dengan not berwarna biru bernilai Rm1 , not hijau Rm5 dan terakhir not merah Rm10. Tetapi adik-adik tidak akan dapat sampai Rm10 punya. Biasa satu rumah Rm1 atau Rm2 jea. Bila kumpul dari banyak rumah barulah dapat Rm10. Apalah yang nak dibeli dari hasil kutipan ini. Ikut rasa hatilah mahu beli apa sahaja. Jangan pula beli barang yang tidak berfaedah sudah.

No comments: