Sunday 13 September 2009

Ramadhan Berakhir Dengan Sia-Sia

Penulis sedikit terkejut apabila melayari pembacaan sebuah akhbar harian popular di Malaysia. Tajuk frontpage yang terpampang di dada akhbar tersebut ialah "Umpan Goyang Bikini" . Adakah ini sebuah iklan semata-mata?. Sebenarnya ini benar-benar berlaku di kota Kuala Lumpur disaat menyambut 10 akhir Ramadhan. Siapakah pula orang yang bertanggungjawab diatas penyebaran budaya hina bulan Ramadhan ini?. Siapa lagi kalau tidak orang yang menggondol anugerah perosak agama Islam adalah orang melayu sendiri.

Ketika 10 Ramadhan terakhir adalah untuk mencari kemuliaan malam Lailatulqadar, ada pula spesis manusia mencari kemuliaan 'malam berbikini'. Tawaran yang sangat terbuka luas, memberi minuman percuma kepada pengujung wanita yang hadir memakai bikini merupakan suatu penghinaan kepada agama. Sememangnya hati mereka yang sangat keras seperti batu tidak akan dapat merasa nikmat besarnya bulan Ramadhan. Jika perkara sebesar itu pun boleh berlaku di bulan Ramadhan, tidak mustahil ia berlaku di bulan yang lain.

Pemimpin dan masyarakat seharusnya membuka mata seluas-luasnya bahawa negara kita sudah mencapai tahap yang berganda-ganda maksimum dalam menjuarai kemungkaran. Sudah bertahun-tahun kita 'membutakan mata' serta 'memekakkan telinga' dek kerana menganggap ia kebebasan hak asasi manusia. Akan tetapi kerana syaitan bertindak menjadi 'penasihat', maka mereka tidak pernah peduli akan kepentingan orang lain.

Sesungguhnya Islam telah memberi garis panduan hukuman kepada pelaku seperti mereka. Sekiranya kita masih lagi ragu-ragu dan bimbang untuk melaksanakannya, sebenarnya ia tidak lebih dengan menjadikan kita tidak yakin akan ketetapan tuhan. Jika begitu bilakah kita mahu memulakan langkah untuk menutup segala pintu-pintu kejahatan atau kita terus membiarkan mereka ditengah-tengah kesesatan?.


No comments: